Restaurálás DIY -avagy amikor a történetnek rossz vége lesz
A műtárgyrongálásnak nagyon szélesek a határai. A közelmúltban bejárta az internetes sajtót két spanyolországi eset amelyben dilettáns műkedvelőt bíztak meg régi egyházi műkincsek javításával. Ezek a „moncsicsi Jézus” és az „ólomkatonának átfestett” gótikus Szent György szobor esetei olyan nevetséges esetek amelyeken nem szokás vitatkozni csak röhögni meg sírni. Ezek az esetek az egyik végletét jelentik a jelenségnek.
Végül ugyanez a helyzet a spanyolországi Asztúria régióban történt -állítólag 15. századi Mária szobor esetében, melyet szintén egy amatőr lelkes asszonyság festett át.
Vannak azonban olyan átfestések, ragasztások, faragások amelyek elsőre nem verik ki az ember szemét, csak ha jobban megnézi valaki, vagy ért hozzá, akkor tűnik fel, hogy nem illik bele a képi egységbe. Ilyen esetből rengeteg van. Példának íme ez a Szent Borbála szobor amely a brazíliai Santa Cruz da Barra kápolnában található.
Ebből a kategóriából van a legtöbb ország és világszerte a templomokban. Sokszor találkozom vidéki templomokban olyan oltárképekkel, szentképekkel, szobrokkal, oltárépítményekkel, szószékekkel amelyek mázolástechnikai megoldásokkal vannak felújítva. Néha elárulja az elkövető nevét a sekrestyés vagy a plébános, vagy olyan is van, hogy az illető egy nagy becsben tartott aranyozó-festő család sarja akire büszke a közösség. Mivel általában a munkának olyan az eredménye ami elsőre etetősen színes, kellemesen giccses, alacsonyabb esztétikai lépcsőfokról tekintve „szép”, ezért a tulajdonos és pláne egy áhitattal átitatott közösség észre sem veszi, hogy művészileg gyalázatos az eredmény. Nem csak a festészet területén garázdálkodnak lelkes és önbizalomtól fűtött amatőrök. Ez az épületszobrászati remek valószínűleg az építőipari renoválást végző cég legügyesebb kőművesének műve. Ilyen kis munkára kár lett volna bevonni egy épületszobrászt, pláne kőrestaurátort.
Végül a rossz példák után arról is kell szólni, hogy milyen egy jó restaurálás? Ezrről azonban majd egy másik alkalommal fogok írni mert túl hosszúra nyújtaná ezt a szöveget. A fenti elrettentő példák alapján minden műtárgy tulajdonost arra buzdítok, hogy ha restauráltatni szeretné tárgyait, azzal mindenképpen okleveles restaurátort bízzon meg!