XIX. századi női portré restaurálása
Ennek a szépen megfestett női arcképnek első ránézésre nem volt látványos hibája, közelebbről vizsgálva azonban észrevehető bajok mutatkoztak. Az arctól jobbra eső részen a háttér festékrétege előre kidomborodott. Az is észrevehető volt, hogy itt a festék mélyen megrepedezett és kemény kagylós formában szigetekben kezdett elválni a vászon hordozótól. A festett felület más területeitől nagyon eltérő repedésháló azt mutatta, hogy ez a rész más korban, más anyaghasználattal készülhetett. Ezt igazolta az UV-lumineszcenciás fototechnikai vizsgálat amelyen sötét területként jelennek meg a fiatalabb korú anyagok, felhordott restaurátori festékek.
Látszott továbbá, hogy a kép felületét egy enyhén sárgult, piszkos lakkréteg borítja.
Első lépés: Tisztítás/feltárás
A régi megsötétedett lakkot oldószertesztek elvégzése után acetonos vattával távolítottam el. A tisztítás eredménye nemcsak a világos bőrszíneknél volt látványos, hanem a háttér sötétebb részein is.
Nehezebb dolgom volt amikor a háttér részen el kellett távolítanom a deformálódott, repedezett keményre kötött tömítőmasszát. Ez mechanikus eljárással történt szike és szemészlándzsa használatával. A régi kemény tömítés alól előbukkant a hordozó sérült szálszerkezete.
Konzerválás, tömítés
A régi merev tömítőanyag által deformált vászonterületet fárásítást követő vasalással és hidegen történő préseléssel síkba hoztam. A vászonszálakat helyükre simítva PVAC ragasztóval erősítettem meg. Az így kisimított felületre enyvből, krétaporból, lenolajból és kevés gyantából készített tömítőmasszát kentem, amit megnedvesített dugóval szíszoltam síkba, ezzel a környezetéhez illő folytonos síkot képeztem.
Esztétikai helyreállítás -retusálás
A tisztított, nem eredeti részektől megszabadított eredeti festményt lelakkoztam Ehhez dammárgyanta és Paraloid B67 műgyanta 1:1 arányú keverékét használtam. Ez a lakkréteg elválasztja az eredetit az általam továbbiakban felhordott retusfestéktől. Ezután beilleszkedő módon retusáltam a képet. Ehhez kiszívatott művész olajfestéket használtam dammárgyanta és Paraloid B67 műgyanta hozzáadásával.
A festmény így nyerte vissza eredeti szépségét és művészi értékét.